Basisprijs
€ 16,00
Supervriendenprijs
€ 8,00
vr 26 jan 24 - 20u30

De Hoe – Opening Night

De KOE is niet meer, leve De HOE! Uit de assen van een legendarisch gezelschap herrijst als een feniks een nieuwe parel aan het theaterfirmament

Hoe wil je spreken? Intens toch?
Je wilt toch intens spreken?
Hoe wil je leven? Groots en meeslepend, toch?
Ik heb het leven altijd intens gespeeld.
Alles wat ik over liefde weet, weet ik door de liefde te spelen.
En toen gebeurde het, in de overmoed, altijd de overmoed.
Toen is het gebeurd, toen ben ik mijn tekst vergeten,
toen wist ik plots niet meer wat te zeggen.

‘Opening Night’ is de eerste grote voorstelling van DE HOE, geschreven door alle schrijvers en gespeeld door alle spelers, over drie generaties heen. Onder invloed van het uitzonderlijke filmwerk van John Cassavetes en het acteerwerk van Gena Rowlands speelt DE HOE de overdaad, maar ook de liefde en de kwetsbaarheid. ‘Opening Night’ is een collectieve zoektocht naar een Nieuwe Emotionaliteit in een emotioneel verzadigde samenleving. Flirtend met sentimentaliteit spelen op leven en dood. Spontaan, en toch geregisseerd. Oprecht en tegelijk ook weer niet.

‘Opening Night’ is een première die nog gerepeteerd moet worden, een open repetitie die ook een scène is waarin toneelspelers de scène van een open repetitie repeteren. In de wanhopige opvulling van de leemte die ontstaat wanneer een acteur zijn woorden verliest, ondernemen zeven spelers samen een koortsachtige, tragikomische zoektocht naar hoe ze zo waarachtig mogelijk kunnen zijn.

Credits: Van en met: Natali Broods, Mitch Van Landeghem, Willem de Wolf, Ans Van den Eede/Laurence Roothooft (tournee)/Lien Thys (speelreeks TAZ), Carine van Bruggen, Peter Van den Eede, Greg Timmermans & Wannes Gyselinck (enkel tekst) - Techniek: Bram De Vreese & Shane Van Laer - Kostuums: Fran Labarque - Stagiairs: Sjoerd Koolma, Jens Dewulf & Tomas Van Balen - Met dank aan: Matthias de Koning - Productie: DE HOE - Coproductie: Het Laatste Bedrijf - Deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid

 

Nieuw voor DE HOE is de schaalvergroting: de sprong naar de grote zaal, een ruime cast, het grote gebaar. Een stap die de compagnie overtuigend zet, zonder zichzelf te verliezen. (Etcetera)

Dit script is zo gelaagd en deze acteurs zijn zo beslagen dat zelfs de zoveelste deconstructie van hun toneelrealiteit als iets kwetsbaars binnenkomt. Of hilarisch, in het geval van Peter Van den Eede. (De Standaard ★★★★)

Naast de briljant spelende acteurs staat er een geheim wapen op scène. Dat wapen is cameraman Shane Van Laer. Hij zit voortdurend met zijn camera zo dicht mogelijk op het spel. Dat levert geen storende, slordige, wazige shots op maar knappe filmbeelden die alle lagen van deze voorstelling haarfijn blootleggen. (Knack ★★★★)

Het zegt veel over de kwaliteit van deze spelers dat je, bij elke nieuwe variant op dezelfde scène, als kijker ook in een steeds broeierigere stemming verzeilt. Je kan bijna niet wachten tot ‘het’ gebeurt, al was het maar een kus. (Pzazz)